به هم بـه های قدیم ، میوه با غ بـه های جدیدی اصلا بو و مزه ندارند. میوه با غ قدیم ها  کافی بود فقط یک عدد بـه در آشپزخانـه باشد و خانـه بوی خوش بـه بگیرد حالا اگر صندوقی از به  هم درون خانـه داشته باشید حتی اگر دماغتان را هم بـه صندوق پر بچسبانید بـه زور شاید نیمچه عطربهی استشمام نمایید. میوه با غ با اینحال من هنوز طرفدار محصولات خالص بـه هستم بدون هیچ طعم دهنده ی خاصی .  بـه نظر من بهترین شکل خوردن به  کمپوت بـه مـی باشد مخصوصا اگر بـه روش سوپر بهداشتی تهیـه شود و از شیرین کننده هایی مثل عسل استفاده شود. بدون هیج مقدمـه ای سراغ تهیـه کمپوت بـه مـی رویم:

مواد لازم :

  • به  متوسط  دو عدد
  • ۱/۲ پیمانـه عسل + دو ق غ عسل
  • ۱ ق غ آب لیموی تازه
  • ۳ لیوان آب

روش تهیـه کمپوت به:

به دو روش مـی توانید کمپوت را تهیـه کنید. درون قابلمـه  روی حرارت مستقیم   و یـا درون شیشـه بـه صورت طبخ بن ماری  و استرلیزه   کـه ماندگاری طولانی دارد. سالهای سال هست که من درون شیشـه ها کمپوت درست مـی کنم و یـا رب و کمپوت های مـیوه های مختلف  را بـه همـین صورتی کـه قرار هست به شما آموزش دهم  استریلیزه مـی کنم که تا ماندگاری طولانی داشته باشد.

نکته: میوه با غ برای استرلیزه خود شیشـه هم مـی توانید مثل روش پایین شیشـه را شسته وآنرا درون آبی کـه هم دما با شیشـه باشد  بگذارید، شیشـه را بـه صورت افقی بخوابانید که تا آب قابلمـه درون شیشـه رود  و درب فلزی شیشـه را نیز درون قابلمـه بیندازید که تا درب نیز استرلیزه شود. صبر کنید که تا آب بـه جوش آید و بعد از جوشیدن آب اجازه دهید بـه مدت یک ربع شیشـه ها درون آب درون حال جوش باشند. درون این روش شیشـه و آب با هم از دمای سرد بـه گرم مـی روند و تقریبا از ابتدا که تا آخر آب و شیشـه هم دما هستند بنابراین شیشـه بـه هیچ عنوان نمـی شکند لااقل کـه من که تا به حال حتی یک شیشـه هم نشکسته ام . البته مراقب باشید از ابتدای کار که تا آخر شعله گاز متوسط رو بـه پایین باشد .

ابتدا پوست مـیوه را بگیرید و آنرا قاچ قاچ کنید. تخم بـه را دور نیندازید زیرا خوردنش بسیـار مفید است.  روی مـیوه ها اب لیموی تازه بریزید و خوب قاچ ها را زیرو رو کنید که تا اب لیمو بـه همـه ی قاچها برسد. سپس دو قاشق عسل را کمـی حرارت غیر مستقیم دهید که تا کاملا نرم و روان شود . عسل را روی مـیوه ها بریزید . درون قابلمـه ای جداگانـه آب و عسل را بجوشانید و به ها را درون آن بریزید  و اجازه دهید کمـی نیم پز شوند. . شیشـه ی مناسبی انتخاب کرده و با ماده ظرفشویی بشویید و خشک نمایید .   دو قاشق غ از همان شیده   را درون شیشـه بریزید و تکان دهید بعد آنرا دور بریزید. سپس قاچ های بـه و شیده عسلی را درون شیشـه بریزید درون شیشـه را ببندید.  درون قابلمـه یی با دیواره بلند آب بریزید. و یک شبکه فلزی درون کف قابلمـه بگذارید . من از سبد استیل بخار پز استفاده کرده ام . شما نیز مـی توانید از یک آبکش پایـه دار فلزی یـا یک توری یـا شبکه فلزی استفاده نمایید . این کار به منظور آنست کـه کف شیشـه با کف قابلمـه درون تماس نباشد.

توجه داشته باشید کـه قابلمـه را بـه اندازه ۳/۴ ظرفیت آن با آب سرد  پر مـی کنیم. سپس شیشـه کمپوت را درون قابلمـه گذاشته و شعله گاز را درون حد متوسط روشن کنید. منظور از آب سرد  همان آب با دمای معمولی شـهر است.

توجه داشته باشید که تا آب پرشده درون قابلمـه پایین تر از سطح درب شیشـه قرار گیرد. اگر بـه عبالا توجه کنید با قاشق سطح اب را نشان داده ام. درون این حالت روی شعله متوسط آب آرام آرام بـه جوش مـی آید.  بدین ترتیب شیشـه و اب هر دو همزمان هم دما مـی شوند و شیشـه ترکی بر نمـیدارد.

بعد از جوشیدن آب ، بیست که تا سی دقیقه اجازه دهید که تا “به” درون شیشـه پخته شود. درون این حالت کمپوت کاملا استرلیزه شده و قابلیت ماندگاری بالا یی که تا حدود شش ماه درون یخچال را پیدا مـی کند.  یکی از نکات مورد توجه اینست کـه بعد از خاموش شعله گاز  هرگز عجله ای به منظور بیرون آوردن شیشـه نداشته باشید بلکه اجازه دهید که تا شیشـه درون خود قابلمـه خنک شود. بعد از اینکه کاملا خنک شد از قابلمـه خارج کرده و در یخچال بگذارید . درون هنگام باز کمپوت شیشـه ای شاید متوجه خواهید شد کـه درب شیشـه بـه شدت سفت شده هست پس ابتدا حتما شیشـه را هواگیری کنید کـه مطمئن هستم همگی درون این عمل وارد هستید و مـی دانید کـه هواگیری از طریق درب شیشـه صورت مـی گیرد که تا درب بـه راحتی باز شود. من خودم یـا با ابزار یـا با یک چاقوی فلزی این کار را انجام مـی دهم. تیغه ی چاقو را  از زیر دیواره ی درب لیز مـی دهم و دیواره را بلند مـی کنم . شما صدای ” پق” خواهید شنید کـه این صدا نشان از خارج شدن هوا دارد.  درون اینجا چاقو مثل اهرم عمل مـی کند.

شما مـی توانید از این روش به منظور مـیوه های دیگر هم استفاده کنید . و یـا با همـین روش  رب خانگی خودتان را استریل نمایید . و یـا حتی مربا یـا ترشی های خود را استرلیزه نمایید.

نکته: من مـیزان عسل را کم ریختم زیرا من کمپوت را غیر شیرین دوست دارم شما مـی توانید شیرینی را زیـاد یـا حتی کمتر کنید.

نوش جان ایـام بـه کام.




[کمپوت بـه و روش استرلیزه میوه با غ]

نویسنده و منبع: قنادباشی | تاریخ انتشار: Thu, 12 Jul 2018 01:16:00 +0000